דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוכנית עסקית - הנייר סובל הכל 

מאת    [ 29/11/2009 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 2173 פעמים ]

 

מהי תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית נועדה להציג מתווה מקיף ומעמיק, בצורת מסמך מפורט, של כל ספקטרום ההיבטים הקשורים לפיתוחו של העסק. עליה לעסוק, לכן, באסטרטגיה ארוכת הטווח של העסק, אך גם בצעדים מיידיים נחוצים. בדומה, עליה לגעת בסוגיות מאקרו וגם מיקרו. בין הנושאים המרכזיים שכל תוכנית עסקית כוללת ניתן לציין אסטרטגיה שיווקית וערוצי שיווק, מכירות, תפעול, ניהול, כספים, משאבי אנוש ועוד.

 מי צריך תוכנית עסקית?

כל עסק, בכל שלב, צריך תוכנית עסקית: היא מאפשרת לעסק להגדיר את מטרותיו ואת הדרכים לממש אותן, ומהווה גם כלי לניתוח מדוקדק ואובייקטיבי של מצבו של העסק, על מעלותיו ומגרעותיו. מעבר לכך, תוכנית עסקית חשובה במיוחד לעסקים הנמצאים בצמתים שונים, למשל בשלבי הקמת העסק, פיתוח משמעותי או שינוי כיוון אסטרטגי. בצמתים כאלו, מטבע הדברים, העסק צועד במידה רבה בנתיבים עסקיים חדשים, שלא הכיר בעבר, ולכן נזקק ל"מורה דרך" שידריך אותו בנתיבים החדשים - כפי שעושה תוכנית עסקית. מלבד זאת, בשלבים כאלו העסק מבקש, פעמים רבות, לגייס הון מבנקים ומשקיעים או לגייס שותפים חדשים. תכנית עסקית מפורטת, מעמיקה ורצינית תסייע לו מאד בכך. בנוסף, תוכנית עסקית היא קריטית גם עבור עסקים במשבר, משום שהיא מספקת להם כלים ואסטרטגיה ברורה לשיקום (בדרך כלל נהוג לקרוא לה תוכנית הבראה).

מה כוללת תוכנית עסקית?

כדי לכתוב תוכנית עסקית רצינית ומקצועית יש, ראשית, להגדיר את מטרת התכנית (שיקום העסק, גיוס הון או שותפים, כניסה לשווקים חדשים וכדומה), לאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים עבור התוכנית ולערוך ניתוחים ביחס למשאבים העומדים לרשות העסק (פיננסיים, שיווקיים, משאבי אנוש וכעוד). המסמך הסופי, כלומר התוכנית העסקית עצמה, יפרט את השירותים השונים שמספק העסק, ינתח את השווקים ואת קהלי היעד הרלוונטיים, יסקור את המתחרים השונים של העסק ויציג את המטרות ארוכות הטווח ואת הצעדים שעל העסק לבצע בכדי להשיג אותן, בכל ההיבטים.

תוכנית עסקית מקצועית

תוכנית עסקית היא, ככל הנראה, כלי התכנון החשוב ביותר עבור העסק. אבל תוכנית עסקית עלולה גם להיכשל או כלל לא לצאת אל הפועל. אחת הסיבות המרכזיות לכישלון של תוכנית עסקית היא התעלמות מהמשאבים המוגבלים העומדים לרשות כל עסק - משאבים פיננסיים, משאבי כוח אדם, משאבי ידע ומיומנות ואפילו משאבים כמו שטח ומקום. תוכנית עסקית מקצועית חייבת להכיר במשאבים אלו ולהתוות את האסטרטגיה שלה בהתאם להם, אחרת סיכוי שהמטרות שהיא מציבה ימומשו קלוש. בנוסף, תכנית עסקית צפויה להיכשל אם היא לא תתייחס בפירוט לכל ההיבטים הקשורים לפעילות העסקית, כגון אסטרטגיה שיווקית, ערוצי שיווק, מכירות, תפעול, כספים, ניהול, משאבי אנוש, ניהול מלאי וכדומה. כל ההיבטים האלו ואחרים הם קריטיים לפעילות העסק, ותוכנית עסקית חייבת להציב מטרות עבור כל אחד מהם ודרכי פעולה למימוש המטרות. יתרה מזאת, כל היבט עשוי להשפיע גם ההיבטים האחרים, ואם התכנית תיכשל בהשגת מטרותיה בהיבט אחד, אפילו אם הוא נראה זניח, גם שאר מטרותיה עשויים להכשל. לכן, כדי שהיא לא תישאר טובה "על הנייר" בלבד, תוכנית עסקית חייבת להיות מקצועית, מקיפה וריאלית.   

אופק בר השקעות בע"מ  http://www.ofek-bar.co.il שירותי יעוץ עסקי ובניית תוכנית עסקית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב